Thursday, February 10, 2011

KUIH BAKAR PISANG@BINGKA PISANG

Semalam memandang dari dapur Izah Muffin Lover.. rupanya memang dah lama tak buat kuih bakar ini.. balik sekolah, singgah kedai,beli pisang n kecah2 dapur mengadun kuih.. teringat pulak kat kwn2 sekolah.. buat lebih untuk makan2 pagi seblum masuk kelas..
bakar 2 try terus.. jimat elektrik..

Kuih Bakar Pisang@ Bingka Pisang
Bahan2
1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar .. byk ni coz sy suka pisang.. klau tak suka boleh kurangkan...
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 45 minit.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt
satu .. bawa ke sekolah.. n satu lagi utk mkn2 di rmh..

7 comments:

AZLITA AZIZ said...

kuih bakar pisang ni mmg fav ita ni...

suri solehah said...

salam..cantik dan menyelerakan nampaknya tu..

Nora Shahaira said...

ish..bahan senang nak cari, cara buat pun bukan susah..resepi? nah dah ada depan..mata..tapi, dari tahun sudah nak buat tak buat-buat lagi..

Nieza said...

wah sedap ni...suka part kerak2 tu..akak buat 2 adunan ke utk 2 tray tu?

dZana said...

to ita.. sama mcm akk ita.. pisang2 mmg suke kecuali kek pisang jer belum suka..hihihi

to suri.. tq suri..

to nora.. eee.. cepat buat..

to nieza.. akk buat 2 adunan.. saiz loyang.. 61/2" x 11 "...

Mas said...

sedappnya kuih bakar pisang ni..
mas dah buat..memang best kuih ni..

Bee said...

k zana, saya belum pernah buat lg, yg pasti resipi dah ambik dah..nak cuba dlm msa terdekat!!!tq..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin