Tuesday, September 13, 2011

BISKUT KACANG MAZOLA

Terasa nak makan biskut yg baru kuar dari oven pulak.. merajin2 kan diri di petang ahad kelmarin.. resepi CP dari dapur Ika (ARAH) .. terima kasih ika .. juga tuan punya resepi Lilidvalley MYR..


BISKUT KACANG MAZOLA
Resepi Asal: KAK LILIDVALLEY MyR

Bahan-bahan ( 1 balang )

  • 200gm tepung gandum
  • 200gm kacang tanah-goreng tanpa minyak dan kisar halus>>Yg ni kita buat separuh tumbuk separuh lagi blend, nak rasa kacang2 dia tuu :D
  • 100 gm gula -kisar halus
  • 1 botol kecil Minyak mazola/secukupnya
  • Kuning telur>>Utk sapuan
  • Sedikit garam>> Tambahan, kak madiha yg suggest cuba letak garam kasi lemak2 :D tq!!

Cara-cara

  1. Di dalam mangkuk besar gaul sebati tepung, gula dah kacang kisar.
  2. Tuangkan minyak mazola sedikit sedikit dan uli adunan hingga menjadi doh yg lembut.
  3. Bentukkan doh mengikut citarasa dan susun didalam loyang yg telah di lengser dgn mentega.
  4. Sapukan atasnya dgn kuning telur dan bakar didalam oven hingga masak kekuningan.

9 comments:

Amie said...

Assalam Dzana,
Amie pun suka makan BKM ni.... menu wajib raya, tapi beli je..belum pernah buat, kalau buat sendiri tentu lebih sedapkan, baunya saja tentu sungguh menyelerakan bila keluar dari oven macam Dzana buat tu!

Kak Sam said...

rajinnya. kita pun cadang nak menghabiskan bahan2 yang tak habis hari tu. tapi malas plak le rasanya.

Diana @ Melley Mey said...

biskut nie mmg fav... tp thn nie x sempat pun diana buat... alahai... tgk biskut nie teringin plak nak makan... sedaaapnya...

Juwita Jamaludin said...

biskut yang makan tak pernah jemu.. hihihih sedapnya lama tak makan dan buat

HALAMANKU said...

Salam akak uish wangi jek bau biskut kacang ni... x pernah buat tgk adunan cam senang.. selalu senang bila tinggal makan he he he comel2 n kemas jek biskut akak... meh sebalang he he he ...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Zana..Kiranya ni biskut lepas raya lah yaaa....oppps masih bulan Syawalkan..biskut raya lah yaaaa

Chik Mimi said...

Wahhhh dah jadi mazolanya tu bestnyaaaaaaa

izahdaut said...

saya sesungguhnya tak berani nak buat kuih kacang2 ni. sangat kagom tengok hasil kuih akak nii

Ummuafiq Hashim said...

ni feberet mak akak nih.. akak suka juga...tapi perut tak tahan dengan kacang tanah....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin