Tuesday, March 1, 2011

DULCE DE LECHE

Projek kecah2 dapur petang ahad.. kali ni rasa tergoda dengan DDL di dapur Ayu tu.. sebelum ni pernah juga melihatnya di dapur AlongRoz .. selepas tu Hana .. Noorsha pun ada.. masih berperasaan 'leceh jugak nk menyediahkan de leceh ni...' masa tu... setelah meneliti step2 yg diberi oleh Ayu... menjelma rasa keberanian utk menyediakannya.. memang teruja untuk menatap hasilnya selepas menunggu 1 jam ...
nk ber'riak' sikit.. multi purpose pressure cooker jenis non stick .. guna elektrik.. sayang nk guna lasak2.. takut meletup pulak.. hihihi
hahhh .. guna versi lama ni.. guna gas jer..
Hasil terbongkok2 mencari n membelek2 label.. condensed milk.. kalau jenis krimer mmg melambak2..

rebus 1 jam .. 4 tin sekali gus.. 2 tin nak beri pada kwn.. n 2 tin tuan tanah punya... terima kasih Ayu atas perkongsian info.. guna kaedah C.. seperti Ayu.. Lain2 info boleh tgok di dapur AYU yer..

DULCE DE LECHE.
Method(C)
Unopened can of condensed milk.
-I don’t see how dangerous this as, as canning is also done with unopened jars/cans in heated in boiling water for an amount of time. Just don’t leave the pot dry and the heat on. Read:http://www.mykitchensnippets.com/2008/05/dulce-de-leceh-cheesecake.html
1. Simmering a can of sweetened condensed milk for 2-3 hourshttp://notwithoutsalt.com/2009/09/12/dulce-de-leche/
2. Pressure Cooker : cook a can of unopened sweetened condensed milk for 30-40 minutes, everywhere on the internet.
3. Simmering in slow cooker/crockpot: http://www.mangiodasola.com/2010/01/crockpot-dulce-de-leche.html

I tried out method (C)2.Boiled them in pressure cooker. for 1hr.

hasilnya... tuan tanah dah tak sabar nk buke tin.. abis kemek2 tin dikerjakan...

11 comments:

Chik Mimi said...

kak na kita tak de keberanian nak membuatnya tp terguda tgk akak punya dengan bronies kak ayu tu alamak beh tahan ler kak

Ayu Safieza said...

Salam kak Na....:) ya Allah menajdi juga DDL kan? Alhamdulillah.....

Mak Qis said...

salam cikgu zana, saya nk tnya sket...selama 1 jam tuh ada tak cikgu tmbah air ke dlm pressure cooker tuh..sbb saya ada PC brand neh... dok teragak2 nk buat pasai takot meletup la..hahaha...mmg boil for 1 hour ke.. tq in advance

dZana said...

to chik mi.. akk pun mula2 cam tu jugak.. masa masak pun sekali2 jengah dapur.. takut meletop.. hihihi.. nnti ada yg menginap kt spital tk tentu pasal.. alhamdullilah nmpknya tak ape2.. nnti bila rasa confiden tu cuba la..

to Ayu.. mmg rasa saspen ayu.. syukur mjadi jugak..

to mak qis.. akk letak air banyak .. melebihi paras tin susu tu ..tak da tambah2 air pun.. selepas mendidih akk baru pasang penutup dan slowkan api.. InsyaAllah menjadi..

NORLI HATIKU said...

makan macam tu je ke kak?

Ayu said...

Assalam cikgu,
wah akhirnya dah jadi juga DDL ni.ya..hehe kita ketawa besar bila baca cikgu cakap nak ber'riak'..hehe..macam pernah dengar tapi dimana!!..hahaha..congrats cikgu dah berjaya!!..wah memang harusnya berriak, sebab cikgu ada bukan 1 tapi 2 pressure cooker..wakakaa...

Watie Rose said...

wah rasa teruja jugak nak cuba...balik nanti nak beli susu pastu leh rebus...hik3

Mak Qis said...

ok..mekaseh cg zana...neh nk tnya lagi..hahaha...
maksud cikgu zana..sblum mendidih tuh..mmg x tutup la periuk tuh yer..biar ternganga dtu je yer?? pastu pas mendidih br p tutup?

Ummi said...

salam Zana, waaah rajinnya wat itu dulce de leche...banyak leceeh tak? hehee...nmpak sedap brownies tuh eh...lenkali akak letak choclairs je laa..hehehe

Liliana Martinez-Emerson said...

cool! however this is not dulce de leche.. the original one it's completely different, the color, the texture and the taste..you should try it, it's really easy and you'll love it!

izan said...

ass salam .. saya pun buat petang tadi.. tapi tak buka lagi.. masih panas. lagi.. esok baru buka

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin