Wednesday, March 9, 2011

PUDING SAGO

Dessert yang saya bawa ke sekolah hari ini untuk 'pot luck'... macam rasa dah lama tak buat puding ni.. sekali2 makan memang best.. di rumah ni klau dessert2 macam ni memang berkelajuan tinggi...

PUDING SAGO
Bahan-bahan
300 gm biji sago
Air secukupnnya untuk merebus
Santan ( saya guna santan kotak)
Air gula melaka/merah
Ketulan ais

Cara2
1. Didihkan air dalam periuk.. masukkan biji sago ..kacau sekali sekali...hingga masak..( bahagian putih dlm biji sagu semakin mengecil) dan jernih...kemudian tutup api .. biarkan sebentar atas dapur.. masa ni biji sagu akan terus masak n menjadi semakin jernih.
2. selepas 7- 8 minit... sendukkan 2-3 senduk biji sagu ke dalam penapis kelapa.. basuh biji sagu di paip air yg mengalir untuk membuang kanji2.. bilas dengan air bersih.. tuangkan dalam acuan n sejukkan dlm petiais..
3. Makan bersama air gula melaka , santan (akk guna santan kotak ayam brand) , ketulan air batu.. Selamat mencuba...

7 comments:

Nieza said...

sedapnya kak.. tak pernah buat lagi puding sago mcm ni..menarik juga yer..

izahdaut said...

sedap nye..peberet ni.akak santan kotak tu akak masak dulu tak?ke terus guna

Mamasya said...

Salam Zana

Sy suka sgt dgn puding sago gini tambah2 santan pekat..lemak berkrim....

Mas said...

peberet mas segala jenis sagu ni..
sedapppnya..

Ummi said...

Zana, naaaakkk, naaakkk...sagu2 camni fav akak..x kira la wat apa pun...janji leh telan...mmg sukaaaa... ^___^

Bee said...

saya pun suka.....sedapppp!!!! tp kalau buat kat rumah, saya, hb ngan nuha je yg makan..time posa lg best...:)

Ayu said...

waduh meleleh2 santannya tu..heheh
air liur pun sama juga ikut meleleh..nakkkk..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin