Thursday, March 10, 2011

CARAMEL POP CORN

Pop corn di malam jumaat... buat sendiri memang sedap.. semua boleh letak lebih.. lebihkan butter & gula .. untuk merasa nikmat pop corn yang manis2 n rasa lemak2 butter... resepi CP dari blog Cik Mimi (Aku dan kehidupan) dan pemilik asal oleh Aludra di MYR..

POP CORN
(Sumber : Aludra MYR)
Bahan-bahan
1 sudu besar mentega
2 sudu besar minyak masak
jagung kering secukupnya
garam secukup rasa
Tambah Karamel [Optional]
1 sudu mentega/margerin3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada)
Tambah Coklat [Optional]60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada

Cara-cara:
Panaskan mentega dan minyak dalam periuk.
Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)
Untuk Karamel [Optional]Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.
Untuk Coklat [Optional]Cairkan coklat guna double boiler. Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel. So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat

8 comments:

Diana @ Melley Mey said...

pop corn ler.. alaaa sedapnya tu... tmbhan lg xtra butter n gula kan.. naak ckit.. :D

inaku79 said...

baru jer semalam berangan nk makan pop corn....tiba2 keluar kt sini plak...nk kena cari jgk ni... hehehe....

Watie Rose said...

salam akakkkk....senangnya buat pop corn, guna periuk jer kann...

ain (sweet thots) said...

teruja la pulak nak cuba wat pop corn sendiri .. tiba2 je.. :P mmg sedap kan caramel pop corn

YANA SHAIFUL said...

salam kenal kak..xsangka pop corn leh buat dlm periuk je..nak try buat laa..hubby suka sgt pop corn:-)

Nieza said...

memang sedap kan buat sendiri popcorn kak...kalau nieza suka lbhkan madu tu kalau yg beli tu caramel tu tak sekata jer.

HaSue said...

bestnya buat popcorn sendirik..aritu ada gak buat..jakun jap buat sendirik..tp mmg puas ati kan kak...

Bee said...

yeay...kat sini ada popcornlah..leh tapau nih sambil2 BW..heheheh..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin