Tuesday, January 11, 2011

TELUR BUNGKUS

Hari ini cuti ..merajin2kan diri memasak makanan untuk tengahari.. telur bungkus .... lauk2 lain ikan goreng n sayur kobis goreng.. resepi dari myr oleh maz.. terima kasih maz..

Bahan-bahan ( 2-3 orang-rspi angaran )
  • 2 biji telur
  • 2-3 sdu bsar isi ayam yg diptong kecik-kecik
  • 2-3 sdu bsar mix veg
  • 1/2 labu bawang besar-hiris nipis2@dadu kecik2
  • 1 ulas bawang putih-cincang halus
  • 2 sdu bsar tomato paste/saya letak sos tomato jer
  • sos cili/sos tiram-agak2 lah ye(dlm 1 sdu utk 1 jnis sos)
  • garam,gula,air(pak aji,jika suke)/ saya letak sos ikan..

Cara-cara

  1. utk inti-panaskan 2 sdu bsar mnyk,msukkan bwang ptih dan bawang besar,masak biar layu je,pastu msukkan isi ayam,kacau biar isi ayam tu masak sekata,masukkan plak mix veg,biar skejap dlm 1 minit,kmudian msukkan smua jenis sos td,perasakan ikut selera,kacau biar sebati,klu terlalu kering msukkan air(skit je dlm 3-4 sdu bsar,sbb sosnya kena pekat,klu cair nti meleleh kluar dr telur)siap dan ketepikan dulu.
  2. utk buat telur dadar - pukul telur dgn skit garam
  3. panaskan kuali yg telah disapu dgn skit myk(skit je tau,gna brus je)tuang telur td dan lenggangkan kuali tu(btul ke bhasa ni,leh pham ke)biar telur tu menjdi bulatan yg bsar dan nipis(jgn nipis sngat plak) buat telur dadar-ana guna kuali non-stik pan yg bsrnya dlm 10-12 inci,lbih krang saiz pnggan mkn tu(klu xde gna je lah kuali biasa tu,tp kena pndai pusing telur tu biar jd nipis dan buat jd bulatan besar.masak dgn api kecik je(x perlu diterbalikkan telur tu(maksudnya cma msk 1 bhgian bwah je)
  4. masak dlm 2-3 minit je,bila telur tu dah masak padamkan api dan angkat tlur tu letak dlm pnggan yg bsar
  5. amik inti td,tuang ditengah2 telur,ratakan dgn sudu biar jg 4 sgi(buat kat tngh2 je,inti ni jgn bnyk sngat,nti susuh nk lipat,tinggalkan dlm 2-3inci kelilingnya utk lipat)
  6. bila dah siap ratakan inti tu,amik bhgian hjung telur yg tinggal tu,lipat letak atas inti(biar npak inti tu,takpe..)
  7. lipat smpai telur tu jd bntuk 4 sgi,dgn isi didlmnya terdedah(takpe..jgn risau)
  8. pastu amik 1 lg pinggan,telengkupkan/letak atas pnggan yg ada tlur td tu dan pegang kedua-dua pnggan tu dan terbalikan (pinggan yg ada tlur kat atas,pinggan yg 1 lg tu kat bawah
  9. nti inti yg x tertutup td akan berada dibhgian bwah pnggan dan yg bhgian cntik tu akan berada diatas

3 comments:

Mr. Mama said...

sedap tu...nak buat la untuk makan malan nanti....minta izin cnp yee...

Nieza said...

menarik juga ni kak zana...x pernah buat lagi ni..

Naz said...

Salam Kak Zana..
Lamanyaaaaa tak makan telur bungkus..Dulu masa duduk di Aust, hubby Naz rajin masak telur bungkus ni...Nak suruh dia buatkanlah hehehe...okey tak kak Zana sesekali rasa air tangan suami kan..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin