Wednesday, January 26, 2011

AGAR-AGAR ROTI

Agar2 versi terkurang gula.. bukan resepi yang salah.. saya yang tersilap percaturan.. dalam cuaca yang sejuk(musim hujan di BP) ni.. rasa2nya lambatlah agar2 ni nak habis.. dahlah terkurang gula.. tersalah masa pulak.. resepi dari dapur Duniaku Mas.. terima kasih mas berkongsi resepi.. lain kali saya kena letak lebih gula..
Agar - agar Roti
Bahan :
  • 1 peket agar - agar
  • 6 cawan air ( ikut sukatan plastik agar - agar tu )
  • gula - ikut manis
  • 1 tin susu cair
  • 6 keping roti - Mas guna kulit roti sekali
  • 1 biji telur
  • 3 jenis pewarna
  • 1 sudu teh esen vanila
Cara membuatnya :
  1. Roti ,susu cair dan telur disatukan, apabila roti kembang, blender hingga halus.
  2. Agar - agar direndam sekejap kemudian toskan, satukan agar - agar dengan 6 cawan air dan masak hingga agar - agar hancur dan tapis. Masukkan semula kedalam periuk.
  3. Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan.
  4. Bahagikan ke3 bahagian dan masukkan warna tiap2 bahagian tu. Kacau rata.
  5. Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis ( sekali tuang habis 1 warna ) dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.
  6. Sejukkan didalam peti sebelum dipotong.

10 comments:

Syimama said...

salam.. tengah2 minggu nipun rajin bekuih2, tabik dari saya.

LinRosly said...

Assalamualaikum Dan Salam Kenal...

Sedap!! Dan Nampak Menarik Agar2 Roti Tu...

Nieza said...

Kak zana....menariknya colour puding ni..sedapnya!..mai saya tolong abiskan..saya suka puding2 ni..hehehe

CatlinaFly said...

harus kena try nih!

izahdaut said...

akak kurangkan manis dlm makanan lebihkan manis dalam senyuman..haha... tu musti tukang masak jugak kene perabih tu...

Naz said...

Salam Kak Zana..
Best kan puding nie..Naz pun dah pernah cuba buat.. Nice colour laaaa...

Mas said...

mas pun ikut ayat izah..he..he...
still cantik agar2 tu..maceh kak sudi mencuba...

Nora Shahaira said...

ala kak..nila resepi yg nora nk try dr dulu..ari tu ade termakan alahai sedapnya...
kurg manis? bguslah tu untuk kshtan..

nba-Nur said...

Aduh sungguh menyelerakan.. Kak Dzana, kat JB pun dah start musim hujan. Tapi time rmh sukan kami latihan, panas terik la plak..:(

mimie saie nie said...

nak try la malam nie :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin