Monday, November 28, 2011

MEE HOON GORENG PUTIH/ LADA SULAH

Sarapan pagi tadi.. masak sempoi2 .. yang ada daging jer.. kalau ada udg n sotong tentu lebih sedap.. meehoon ni makan digandingkan dengan sambal kicap .. kalau rajin boleh buat sambal tumis ikan bilis.. sesuai jugak untuk anak2 kecil..

Saya ubah suai sikit resepi saya ni di MYR.. dah lama rupanya saya suke memasak (6/9/2008) .. yg asal boleh tgok di sana ye..


Mee Hoon Goreng Putih/Lada Sulah

(Sumber: By Zana di MYRESEPI)

  • 200 gm meehoon (direndam sebentar)
  • sedikit daging lembu dipotong kecil
  • 10ekor/lebih udang../tak letak.. tak da stok
  • 1 btg carot dipotong memajang(3cm)
  • sedikit sawi../tak letak tak da stok..
  • 4 ulas bawang kecil*
  • 2-3 ulas bawang putih*
  • 2 cm halia*
  • sedikit garam, serbuk lada putih
  • daun bwg / hirisan lada merah/bawang goreng untuk hiasan
  • sedikit minyak untuk menumis
  • 1 cwn air

Cara-cara

  1. Kisar bahan bertanda* dan tumis sehingga naik bau.
  2. Masukkan daging, gaul rata, masukkan 1 cwn air, biarkan hingga daging lembut.
  3. Masukkan udang dan gaul rata biarkan 2-3 min kemudian masukkan garam dan lada putih.
  4. Masukkan carot dan meehoon, gaul rata, sehingga meehoon masak kemudian masukkan sawi., biarkan 2-3 minit.
  5. Semasa menghidang taburkan daun bwg/bwg goreng/hirisan lada merah

8 comments:

ady said...

as-salam
petang2 macam ni sedap kalau dapat mkn mee hoon goreng putih macam tu...npk sedap..

inahar ali said...

aduuh meehoon putih nii mmg feveret seiisi kuarga kan!! tumpang mamam seppiinggan..

Sugar 'n' Spice said...

vahhh...nampak mggiurkn.... x pedas bbdk mg laju jer mkn....

Amie said...

selalunya nampak mee hoon bubuh kicap atau merah berlada, tapi yang putih pun tidak kurang sedapnya ye dZana... Amie suka tu, kalau di kantin ada menu mee hoon putih, mesti Amie beli...terutama bubuh lobak merah... & lada sulah he he heh peminat lobak merah ni macam arnab pulak...

rahel said...

Selamat malam Dzana...apa khabar?
terima kasih sudi follow dapur Rahel...
sedap dan menyelerakan mee hoon goreng putih tu..suka2.

Nieza said...

sedapnya tgk mee hoon ni kak...sejak cuti sekolah ni byk menu dari dapur akak ni sampai tak terkajar lak nieza..:)

anymz said...

salam dzana.akak suka makan bihun simple macam ni..membuka selera betul gambar dzana ni tau :)

beloGIsam said...

nampak sedap

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin