Saturday, October 29, 2011

AGAR-AGAR SANTAN PANDAN

Ubahsuai sikit agar-agar santan gula merah kak watie .. terkurang meletak pewarna hijau.. but rasa pandan original tu yg penting..

AGAR-AGAR SANTAN PANDAN
(Ubahsuai : Inspirasi)
Bahan-bahan:
  • 10g serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula putih (manis sedang2 jer.. klau nk rasa manis betul boleh tambah)
  • 1000 ml air (air pandan + air biasa )
  • 100ml santan kotak( cap ayam)
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
Caranya:
  • Masak air , serbuk agar-agar dengan gula hingga larut.
  • Kecilkan api
  • kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  • Tuang kedalam acuan yang anda suka
  • Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!

8 comments:

Sheila Shafeareen said...

As'salam npk agar2 santan pandan ni lama pulak x buat dessert....suka kat puding2 mcm ni...lawa dah tu warnanya hijau sweet

Yatie said...

agar2 santan kegemaranku...terasa harum je bau pandankan..

Amie said...

suka...suka sangat makan agar-agar santan pandan! terasalah dah masuk ke tekak kita... slrurrppp satu...tak cukup, tambah lagi....sedapnya makan sejuk2!

inahar ali said...

waduh sedapnye..lama dh x wat agar2 santan nih..terliur pn doc..huhu!

Kak Am said...

zana cntiknya agar2 tu..! am selalu baut asyik x cun cam tulah, entah nape silapnya ya..?

Nieza said...

sedapnya!...nieza pun suka agar-agar mcm ni..terasa sejuk jer tekak kalau mkn ni..hehe

blogresipi.com said...

Salam kak Dzana, agar2 ni sungguh le sedap makan time sejuk2 kan kak. :)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Zana..
Agar2 santan merupakan agar2 yg pertama mendapat tempat di hati Naz tau. Sbb masa zaman sekolah2 dulu, jumpa agar2 ni jer. X jumpa agar2 lain yg canggih2 cam skrg ni. Kalau agar2 yg kaler merah letak sirap rose tu, naz panggil lengkong.hehehe..
p/s : kak, deko cc tu, sesajar je tu. lepas gian..kebetulan ada bc lagi di dapur tu..hehe..Wah..lepas ni cuti panjang akak yer.. Lagi 2 minggu cuti sekolah...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin