Saturday, February 21, 2009

Cinnamon Bun


Masih buzy n penattt... smlm jam 5 ptg bertolak ke Kulai.. tiba di R & R Macap stereng bertukar tangan ..kesian melihat HB yg mgantuk.. smpi di Kulai.. suami sambung memandu.. jam 7.00 bertolak dr Kulai ke Kluang.. jam 9 mlm bertolak balik ke BP...singgah mkn n smpi rmh jam 11 mlm.. itulah urusan ekpress yg telah diselesaikan.. Hari ini seharian menyelesaikan urusan yg tak pernah selesai di rmh.. sambil2 tu.. menyediakan roti untuk minum petang.. roti kali ini menggunakan rspi di dapur Leen yang hari2 rajin memask tuh... TQ Leen..

ROTI ASAS CHEF ANUAR
400 gm Tepung Roti (High Protein Flour)
12 gm Ragi Kering (Brand Mauripan boleh)
1 gm bread improver (optional)-tak letak..
6 gm garam
50 gm telur (approx. 1 biji gred B)
48 gm gula castor
12 gm tepung susu.
60 gm marjerin( ..guna butter
190 ml air

Cara-cara:
1. Campurkan kesemua bahan kecuali telur, marjerin dan air. Gaul sebati
2. Masukkan telur, marjerin dan air. Uli sehingga doh elastik @ tidak lekat di tangan.. sy guna BM..
3. Tutup doh dengan cling film/tuala lembab. Biarkan doh nak hingga double the size
4. Tumbuk doh. Bahagikan doh kepada bahagian2 kecil yang sama saiz. Timbang dlm 50-60gm sebiji. Rehatkan antara 5 - 10 min.
5. Isikan inti dan bentukkan mengikut pilihan.
6. Rehatkan lagi sehingga kembang dua kali ganda.
7. Sapu telur dan bakar sehingga masak dengan suhu 190C selama 15-20 min


Bahan2 Inti

4 sb butter*
6 sb brown sugar*
1 sk serbuk kayu manis*

* gaul rata..

4 comments:

cIk pEnNa said...

nyummy..nyummyy..
;)

Ultramama said...

Waaa gebunya...(roti ngan cheese buttercake tu)Penat2 pun, sempat lagi K.Zana masak ye.Tabik, tabik!

hana said...

wahhh gebu gebu! mmg tabik spring ah! toing toing toinggg! ehehehehe

KakChik said...

bentuk cantik, gebu pulak tu bila nampak inti kat dalam lagi la terasa sedapnya. telan air liur gulp gulp tengok roti ni. gelombang kedua panggilan roti dah bermula ni.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin