Saturday, March 3, 2012

AISKRIM GORENG lagi..


Khamis  bersama pelajar Ting 6 ke Nusajaya, Badan Cemerlang Bookstore di Angsana dan singgah di JPO... sampai rumah jam 740 mlm..
Jumaat petang  - rewang di sekolah.. kene hujan.. malam rasa sakit jugak satu badan.. 
Sabtu.- sekolah ganti@Majlis Maulidur Rasul peringkat sekolah.. menu nasi bryani special.. mmg kebabom.. lepak n sambung sakit kepala, tidur mcm pengsan...

petang - melayan aiskrim goreng yang ada dalam stok peti ais..
AISKRIM GORENG
(Sumber:  Inspirasiku)

Bahan-bahan:
  • 10 keping roti putih
  • 5 scope aiskrim (apa2 perisa)
  • Plastik wrap ( untuk balut roti)
  • Minyak
  • Cara-cara:
    1. Lembabkan roti dengan air /saya gelek jer roti tu.. boleh tgok di SINI
    2. Skopkan aiskrim ke atas roti.
    3. Tutupkan aiskrim dgn sekeping roti lagi.
    4. Tekan acuan telur yang bulat tu (hana guna acuan spt di atas) supaya roti terputus (Pastikan roti bercantum supaya aiskrim tidak meleleh keluar)./saya guna cawan plastik .. idea dari catlina..
    5. Balut dengan plastik pembalut dan simpan dalam frezeer selama 3jam atau semalaman - hana simpan semalaman
    6. Keluarkan dari tempat pembeku dan goreng dalam minyak yang panas hingga kuning keemasan. Jangan lama, paling kurang 1-2min sahaja tp pastikan minyak sudah betol2 panas.


9 comments:

Sheila Shafeareen said...

salam sdp tu sekerim grg..ank2 akk mmg suka..mak /bapak budak pun suka bagat...

quinnie said...

kak zana saya biasanya tak sempat goreng...letak aiskrim dalam roti..gulung terus ngap...ahhahaha..sedapnya..tengah musim hujan ni lagi la rasa nak makan aiskrim..kekeke

blogresipi.com said...

Salam kak Zana,
Lepas tengok kat blog akak ni dulu, saya dah buat dah. Faiz suka bebenor lah aiskrim goreng ni. Saya pun suka gak. hehe... memang best dan senang :)

rahel said...

Waw...ice cream goreng lagi...mau jugak..

hazila said...

Salam kak,

Saya tak pernah buat sendiri lagi. Cam senang je kan.

ummiaisyah said...

alamak..tak penah mkn...mesti msk list..
byk k soping kt jpo tu kak? kalo sy tgk je la...huk..hukk

LinRosly said...

Assalamualaikum Dzana

Aiskrim Goreng tu perasa keladi ke? Mmg Fav Kak Lin...Mengoda Sungguh! Huhuhuhu

syazanaRazak said...

SALAM...

sedap nya ais krim goreng.. pertama kali makan kat terengganu.. mmg marvellus abis la..hehe thanks kongsikan resepi...:)

Nur-nba said...

Resepi ni akak dah banyak kali ulang tayang.. Tapi sampai hari ni Nur belum cuba..... terukkan.. hehe. Suka beli je.. ;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin