Friday, March 16, 2012

WAJIK PULUT/PULUT KACAU

Assalamualaikum &  Selamat Sejahtera.. 
Ini post berjadual ( @ kuala pilah..... ) 
Ika ini lah rupa wajik akak.. akak hanya membayangkan kalau lah ada durian yang gugur.. alangkah nikmatnya... nnti bila ada musim durian kita buat lagi eh.. kita pulak... hihihi.. tak berapa nak menjadi wajik ni sebenarnya.. gulanya masih basah  n tak mau kering2.. mungkin kurang lama mengacau la tu.. or gula belum betul2 masak  tua dah kene lebur cik pulut.. akk kukus pulut sebab nk rasa gigit2 pulut yg keras2 sikit.. terima kasih Ika dan tuan punya resepi Kak As di MYR.. 

WAJIK PULUT/PULUT KACAU
Resepi Asal : KAK AS MyR
(Rujukan : Arah)
Bahan-bahan ( Guna loyang 9" x 9" )

  • 500gm beras pulut (lbh kurang 3 1/2 cwn arcopal)
  • *300gm gula melaka @ gula merah
  • *200gm gula pasir
  • bahan * dimasak dengan 1 cawan air
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 helai daun pandan
  • Daun pisang utk alas talam/loyang
  • 4-6 @ lebih ulas durian (diambil isinya) - bagi yg suka durian.. idea dari zaina..

    Cara-cara

    1. *Kaedah kukus-Beras pulut dibersihkan dan direndam selama 4 jam dan dikukus selama 30 minit- sambil dibalik2kan gaul dengan sedikit santan cair & secubit garam
    2. *Kaedah tanak di rice cooker- 3 1/2 cwn pulut+ 3 1/2 cwn santan cair + secubit garam (hanya dibalik2kan ketika mendidih kemudian biarkan..utk menghasilkan pulut yg gebu)
    3. *Kaedah masak pulut guna microwave- 3 1/2 cawan beras pulut 3 1/2 cawan santan cair, sedikit garam..panaskan selama 20 minit
    4. Rebus gula melaka & gula pasir dengan 1 cawan air..setelah larut & mendidih, hendaklah di tapis
    5. Panaskan semula gula yg ditapis tadi, masukkan daun pandan & secubit garam (masukkan durian- bagi yg suka perisa durian)
    6. Setelah mendidih masukkan 2 cawan santan pekat biarkan merenih dlm 1/2 jam guna api yg kecil
    7. Setelah gula pekat berkilat & bertali, masukkan pulut yg dikukus @ ditanak tadi dan gaul rata
    8. Setelah agak kering,keluarkan daun pandan tadi.. tuang kedalam loyang yg telah di alas dengan daun pisang..
    9. Sejukan..dan sedia dipotong..

11 comments:

H Abadiey said...

ermmmm.. sedapnye...

ijayuji said...

Salam kak zana! amboiiiii orgnyer dah ada kat tempat lain ehehe... al kisahhh ada org yg minat pulut ada keras2 lagi ya? gg kuat takpe kalau gg berlobang disarankan dptkan nasihat doc kalau nk makan mau meraung kalau termasuk dlm lobang, dgn manisnyer dgn keras pulutnya ahahaha...

tun_telani said...

wah, pantas nyer akak menerai.. tun berangan je nk makan, tp tunggu org lain yg buatkan..
hihi.. kelakar je kak ika ni, tp betul jugak, kalu gigi berlobang xleh mkn ni ;p

ummiaisyah said...

bestnya Kak Zana...ingatkn kalo raya atau kenduri je jumpa ni..hehehe..
mak saya kalo ada kenduri memang tender buat wajik..tp anaknya x nuntut lagi.

norlieharumaini said...

sedapnya.. lama x makan..

blogresipi.com said...

Salam Kak Zana,
Wajik ni popular kat rumah saya kalau ada majlis kawin atau tunang. hehe.. boleh gitu. Buat letak atas hantaran, jenuh jugak nak mengikat satu-satu nak jadi kelopak munge, hehehe.

Nieza said...

wahh dari siam terbang ke sini dah wajik ni. sekali lagi saya terliur tgk wajik ni...sabar jer lah kak.nk buat malas pula...mkn jer rajinnya..hehe

Rifai said...

ini bahasa apaan sih??

aku tak tau leahh..

quinnie said...

aduss kak zana pun dahbuat jugak..huhuhu..ni yg buat lagi terliur nih..sedapnya...huhuhu

Amie said...

Selamat pagi Kak Dzana,
wajik durian memang sedap, baunya pun dah cukup menggoda....apa lagi rasanya!

Sarifah Norziani said...

Teringin makan manis2 musim ujan nih....dapnyer kalo dpt makan wajik pulut

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin