Tuesday, November 2, 2010

Congo Bar

Masa untuk kita ber 'Congo Bar' pulak... rasanya ramai dah menguji bakat untuk bercongo.. latest ada di dapur Kzai Teratak impian.. rspi CP dari dapur Kzai yg di CP dari Izah Muffin Lover .. untuk tuan punya resepi Rima diucapkan terima kasih.. minta izin izah utk CP resepi di sini..

Source: RIMA

Bahan-bahannya:

2 3/4 cawan tepung serbaguna (all purpose flour) - saya guna gandum
2 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
2/3 cawan butter- dilembutkan - saya guna 150gm
1 lb. gula perang lembut(light brown sugar)- saya guna 310gm- guna 250gm
3 biji telur
1 sudu teh vanilla essence
11.5 ounce milk coklat chip -
1 cawan kacang pecan dicincang- saya guna kacang gajus- guna sikit badam
segenggam kismis hitam- saya tambah- sama gak

Caranya:

Menggunakan mixer:

Ayakkan tepung bersama baking powder dan garam ke dalam mangkuk yang besar dan ketepikan.
Satukan butter dan gula perang menggunakan mixer sehingga benar-benar sebati.
Masukkan telur satu persatu dan sebatikan dengan perlahan-lahan menggunakan mixer.
Masukkan pula essence vanila dan sebatikan.
Kemudian masukkan adunan tepung dan sebatikan.
Akhirnya masukkan pula coklat chip dan kekacang, dan satukan.


6 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Salam Dik Zana...Akak dah siap c& p resepi dari Dik Izah hari tu....tapi dok terbuku senyap jer kat situ....tak sampai2 Congo lagi...hehehe!

izahdaut said...

akak, akak guna gula tu sikit, rasa chewy jugak tak? ingat nak buat lagi..hehee

maz said...

salam cikgu..muahh..kak pun dh mrasa c.bar ni ye..bila la nk msuk dpur kita..kita ni nk kna tngu ada tetamu mai umah bru leh buat..sbbnya anak2 kita xgemar menda2 mcm ni..huhu..

dZana said...

to k wtie.. dah ada niat tu kak.. dah ada pahala..hihihi

to izah
akk ikut rspi izah betul2 n mmg chewy.. kwn2 semua kata sedap.. ank2 jer mgada2..byk complen..

to maz
bila tgok sana sini dah try.. tu yg trgoda... rspi ni mmg muai .. dpt byk.. akk bwa ke sek utk kasi prabih.. tu pun ada sikit lagi..

HaSue said...

aiseh..kat sini pun ber congo gak..mabeles laa paras congo akak nih..agak2 leh dpt sepotong tak bila dah puji2 nih?hihi

CatlinaFly said...

nak!nak!nak!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin