Monday, July 27, 2009

Bingka Pisang

My favorite... resepi olahan sendiri.. tekak nih mmg kata sedapp.. siapa lagi nak puji kan.. syamira pun suka kuih patriotik nih.. aimman pulak pandang sepi jer. ..maklumlah tekak western.. kuih2 patriotik nih mmg tak di layan.. pisang kapas sumbangan birasku kak uji.. tq kak uji...

Bahan2
1 sisir pisang kapas ( 10 - 13 biji).. di lenyek.. mmg byk tau
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt..

baru keluar peti ais... potong ... untuk minum petang...

5 comments:

Watierman said...

Wah...harum bau pisang ...minggu ni...Watie pun suka bengkang pisang ni..kata orang utara...buat makan pagi pun best!!!

hana said...

yg nih takpe.. nak kawan!! ekekeke

Chik Mi said...

kak nak bingka tu skit nnti nak masuk list lagiiiii ,bape bnyk listttt daaa
hihihih akak sihat ke?

halen said...

ermmm cam best je resepi ni kak zana. 1st time jumpa bingka pisang my fav klu ada pisang2 nih.

cikwan said...

pang mkaan petang umah kak zana..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin