Saturday, February 4, 2012

KUIH KASWI


Kuih kegemaran saya  ... anak2 mmg tak suka kuih2 lama ni.. saya buat setengah adunan dpd resepi asal.. resepi terbaik yang pernah saya cuba.. sgt tidak mengecewakan.. saya suke tekturnya yg kenyal2 gitew... sedapppppp... pasti saya buat lagi.. resepi saya rujuk  Dari Dapur CT yg cun tu.. resepi asal oleh Kak Wan (Citarasawan) .. terima kasih buat ke dua2nya...
sblum mengukus ...  (1/2 adunan = 22 biji acuan lompang)

 Resepi asal di SINI..http://resipicitarasawan.blogspot.com/2012/01/kuih-kaswi.html
dan Dari  Dapur CT

KUIH KASWI
(Resepi Citarawan yang diubahsuai kepada 1/2 adunan sahaja)

Bahan A
1 cwn gula melaka
1/4 gula pasir
1 cwn air
1 helai daun pandan

Bahan B
1/4 cwn tepung ubi
3/4 cwn tepung gandum
1 cawan air
saya tambah 4 sudu besar kicap manis( spt madiha)
2 sudu besar air kapur

Kelapa parut + garam sbg salutan

Cara-cara
1. Masak bahan A hingga larut  dan sejukkan.
2. Satukan bahan B sehingga sebati /rata
3. Satukan bahan A & B, kacau rata dan tapis.
4. Sapukan acuan lompang sedikit minyak dan tuangkan adunan
5. Kukus anggaran 20 minit (air kukusan mendidih). Sejukkan dan salutlah dengan kelapa parut.

versi salut penuh!!

13 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum cikgu,

Sedapnya kuih kaswi tu....dari hari tu Nur tingin nk buat tapi tk kesampaian gitu....jamu mata aja la kat sini....hehe

Ezadlieza said...

wahhhh...ada kuih kaswi kat dapur akak ni hari ni....lieza suka sgt kuih kaswi...kalau setakat lieza sorang makan kadang tu beli jer ler...singgit dpt 3 ketoi...takpun minta kat akak jer lah..hehehe

nOOrsha said...

SALAM K ZANA..SEDAP MKN KUIH KASWI NGAN RWH O KURANG MANIS..TERASA2 LAK KT TEKAK NI :)

Diana @ Melley Mey said...

Dah lama diana x makan kuih kaswi... Sedap sgt kuih nie... Terasa nk makan plak tgk kuih nie... Sedapnyaa...

Liza said...

salam kak zana...nnt pos kat Liza yg salut penuh tu sepiring yer...peberet Liza jugak ni....

Mas said...

sukaaa sangattt kaswiiiiiiiii

~~zAnAfAhMi~~ said...

kita pun suka kaswi tp maleh betul nak buat..

KakAsma said...

datang bawa piring nih,hulurkan kaswi tu yang salut penuh taw..tunggu depan pagar nih

Kak Sam said...

Saya pun suka kuih ni tapi kalau buat kena makan sorang je. huhuhu

Nur-nba said...

Kak, sedapnya kuih kaswi.. Tak pernah cuba buat sendiri.. Nak kecek sikit boleh? :) Salam Maulidur Rasul kak.. Cuti gi mana?

blogresipi.com said...

Salam Kak Zana,
Saya tak pernah sangka buat kuih ni letak kicap. Patut la kaler dia hitam ye. Maklumlah tak pernah buat. hehe... tp memang best kuih lama ni. :)
Ijan

ummiaisyah said...

wahhh..cantik berkilat kuih kaswi akak ye...sy but x penah jd sedap la kak..ada sekali tu keras berdentung..hahaha

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Zana, salah satu kuih kegemaran ni...Tapi tak tau bila nak sampai seru buat sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin