Sunday, January 29, 2012

KUIH BAKAR JOAYEE

Aktiviti membakar hari ini .. esok dah mula sekolah.. maka selepas ni kuranglah aktiviti saya di dapur.. . cuti CNY kali ni mmg tak ke mana2.. kerana aimman nk duduk di rumah .. dapat jugak tidur di kg semalaman.. hari khamis 26 jan aimman dah pulang ke kem karisma PLKN di Kuala Pilah..bila masak2 ni mmg terasa rindu pada abang.. ada la menu yg kene skip.. espc fav abg..  hihihi...

Kisah kuih bakar pulak.. kali pertama saya mencuba resepi Joayee ini.. selalu buat kuih bakar guna resepi sendiri.. hihihi.. mcm sombong gitew.. hihihi.. harap kwn2 tidak berkecil hati yer.. resepi joayee tetap hebat..ramai yg dah mencuba..  saya sekeluarga menyukainya.. mmg sedapp... cukup lemak dgn manis yg sedang2 .. terima kasih Joayee kerana berkongsi resepi..

KUIH BAKAR

Bahan-bahan ( 6 org )/( 3 biji -  acuan baulu pecah 8 )

(Sumber : MYR oleh Joayee)


  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )/ saya campur santan +susu cair)
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan

Cara-cara


  1. campurkan semua bahan. blend sampai  sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing...  (oven saya anggaran 50 minit)

10 comments:

ady said...

AS-SALAM

sedapnye name kuih bakar ni..joayee....mesti sedapkan kuih bakar ni..

Kak Sam said...

Nak cuba buat tapi macam takde org nak makan je. Nak makan sorang2 tak larat le pulak

ummiaisyah said...

waaa..mesti sedap kunyah2 sambil tgk juara lagu ...hehehe..awan nano nano nano

Mamasya said...

Aslmkum Cikgu Dzana.suka kuih bakar part atas yg garing tu....dgn bijan yg byk...sedapp.nasi daging kat bawah tupun nampak menyelerakan....belum pernah buat lagi.

CitarasaKu said...

salam,

mmm sedapnye

rahel said...

Salam Dzana...wanginya kuih bakar tu..ni kuih kesukaan my hubby la.

Nora Shahaira said...

ya Allah...kecur liur mak buyung ni..memang suka kuih ni..nak nye kalau kandungan kolesterol yg banyak...sedap nye la...

cik cek said...

Kuih bakar ni memang fav akak...suka buat dan suka makan..:)

Nieza said...

assalam kak zana, kuih bakar ni memang sedap...nieza pun suka resepi ni kak.:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Zana..Nampak sungguh menarik kuih bakar akak ni...Tetiba pula terasa ingin mencubanya...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin