Sunday, August 14, 2011

PUDING KOKTEL BERKUAH

Buka puasa .. mesti nak ada yg manis2 n sejuk2... masa puasa ni juga .. masak2 kadang2 rasa rajin selalunya rasa malas.. coz dah penat bersekolah..kerja sekolah pun sampai ke rumah.. huuuu... 2 hari ni juga saya buzy 'mengegar taman' (istilah aziemas ).. menyiap baju raya sendiri n anak2.. Alhamdullilah kerja2 mngegar dah siap.. tinggal kelim2 bhgian bawah baju n jahit butang n hop jer.. hihihi betul ke eja hop tu.. ceter rspi pulak... TQ Mamasya beri inspirasi saya.. anak2 dah lama minta.. saya buat extra.. budget utk 2 hari.. resepi asal dari Kakzai teratak impian.. TQ mamasya n KZai.. saya CP n link jugak.. minta maaf la.. pic tidak menarik.. tak sempat nk snap yg bersungguh2..

Puding Cocktail Berkuah
Sumber; K.Zai@Dapur Impian

Bahan-bahan puding:
1 cawan tepung custard
1 sudu besar tepung jagung
5 cawan air
gula ikut rasa manis
1 biji telur

Cara-cara:
> Campurkan kesemua sekali dan dimasak diatas api yg sederhana dan dikacau sampai pekat dan likat.
> Setelah pekat dan likat,masukkan kedalam acuan yang berbentuk supaya senang dimakan.
> sejukkan didalam peti ais hingga beku dan keluarkan dari acuannya.
> dihidangkan bersama fruit cocktail dan kuahnya.

Kuah:
1 tin susu cair
1 tin air (guna sukatan dr tin susu cair ni juga)
Gula ikut rasa manis
Jika suka bolih taruh sebiji kuning telur

Cara-cara:
> Campurkan kesemua bahan2 dan jerangkan diatas api hingga mendidih dan biarkan sejuk dahulu kemudian sejukkan kedalam peri ais.

Hiasan:
1 tin fruit cocktail

6 comments:

ijayuji said...

Salam kak zana! sedappp!kita suke puding2 yg berkuah yg tak de kuah pun akn kita buat kuah jugak hihihi...

Amie said...

Assalam Zana,
mudah untuk sediakan puding beginikan, sedap pun iye.... nak pula makan yang sejuk! slurppp.... tapi itulah, memang nak makan, tapi nak sedikan tu kena panggil semangat dulu... hi hi hi

kzai said...

salam zana..beruntung pandai jait baju..save baget..sedapnye puding..dh wat sekut raya ke

Mamasya said...

Puding cocktail yg tak jemu dimkn...tambah bulan puasa ni...
Untung k.Zana pandai jahit baju.....jimat belanja . tak da susah2 nak kena cari tukang jahit yg sesuai..

kasihati said...

Trm ksh

kasihati said...

Trm ksh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin