Sunday, May 15, 2011

TRIFFLES

ASSALAMUALAIKUM.. agak lama tak mengemaskini blog yang tak seberapa ini.. kesibukan tugas2 di sekolah dan tugas2 lain menyebabakan masa untuk berblog ni agak terbatas.. kepada rakan2 yg tak jemu2 menyinggah n menyapa .. harap tidak berkecil hati n tidak serik untuk bertandang.. Insyaallah saya tetap membalas kunjungan jika ada kesempatan waktu..

Triffle resepi dari dapur kak nor secubit garam.. TQ kak...

TRIFFLES

(Sumber CP : Secubit Garam)
Bahan-Bahan:
  • 1 bungkus kek swiss roll/ saya guna sponge kek
  • 1 kotak agar-agar segera (Lady's Choice) - perisa strawberry
  • 1 tin fruit cocktail
  • 2 sudu besar tepung kastard/ saya letak 3 sudu besar..
  • 3 sudu besar gula
  • 3 cawan susu segar
Cara:
  1. Campurkan tepung kastard, gula dan susu dan masak sehingga menggelegak dan kepekatan. angkat dan biar sejuk.
  2. Potongkan kek swill roll dan susun ke dalam bekas [kalau nak cantik..masukkan dlam bekas kaca..nanti nampak lapisan triffle ni] sehingga penuh.
  3. Kemudian ambil sedikit jus buah cocktail dan tuangkan keatas kek tadi.
  4. Tuangkan kastard tadi keatas kesemua kek sehingga rata.
  5. Taburkan buah cocktail keatas kastard tersebut.
  6. Bancuh agar-agar segera mengikut arahan yang telah disediakan dan tuangkan keatas buah cocktail tadi.
  7. Masukkan ke dalam peti sejuk.

16 comments:

zai@umiaiman said...

sedap mkn triffle time2 panas cm ginie... sy pun dah lm xwat trifles ni..

izahdaut said...

sejuk je tekak dpt telan nih

Nora Shahaira said...

ha ah dah lama tak dgr khabar berita kak zana..sihat tak?
selalu tengok menu triifle ni..tp takut kena dgn citarasa merekA...membazirpula buat nanti..tapi teringinya sangat...
apa pun selamat hari guru untuk kak zana ya...

Juwita Jamaludin said...

Best nampak triffle akak.. Sejuk anak tekak

Syimama said...

petang camni tertengok triffle pula...sedapnya kalau ada kat depan mata.

CT Delima said...

Assalamulaikum Zana

SELAMAT HARI GURU buat Cikgu Zana. Semoga keikhlasan yang zana berikan pada anak2 murid akan dikenang sampai bila2.

CT belum pernah cuba buat triffles ni zana. entah bilalah nak sampai seru agaknya.. hehehe. madang tak menyempat jer rasanya :DD

Naz said...

Assallamualaikum kak Zana..

Kak sedap triffle ni.. Lama dah Naz tak buat..

Selamat hari guru ye kak Zana...

Sari Yusa Ibrahim said...

urmmmm, nyamannya..

KakAsma said...

Selamat Hari Guru buat adekku tercayang.semuga lebih besinar dengan kejayaan buat anak2 murid...mesti dapat banyak Omeyagi nanti nie...lama tak muncul tapi kuar lak triffle nie kan..kalau ada Umar suka nie

HALAMANKU said...

SELAMAT HARI GURU Kak Zana..
Semoga usha mendidik n menyebarkan ilmu berolah keberkatan Dunia Akhirat... Tanpa Guru.. Bagai Pohon x berbuah ...
Selamat Hari Guru Kak Zana..

Sharifah Nadzarah said...

"SELAMAT HARI GURU" SEMOGA SUKSES SELALU YE KAK..MINTAK TRIFFLE SKIT..HIHIHI

Anawahid said...

sedapnya kakkkkkkkkkk.... nak2 cuaca tgh panas ni... ujan2 pon bahang kemainnnn... nakkkk!!!

CatlinaFly said...

panas2 ni sedapnye mamam trifle

Ummuafiq Hashim said...

Selamat hari guru Dzana... lamabt wish...:D

Ummi said...

Assalamualaikum Zana, waaaah ada triffle, lambat akak datang...ada lg tak...kalau xda nak balik dah laa..majukk...hehe

kaksu said...

assalammualaikum cg zana, wah sedapnya triffles makan sejuk2...
cg zana, cemara indah resort tu memang dekat je ngan resang indah resort. tempat tu baru dibuka, kalau nak bawa budak sklh camping pun memang sesuai...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin