Monday, June 29, 2009

Puding Pelangi

Puding pelangi.. tapi ini bukan warna pelangi yer.. lihatlah hasil kerja tangan yg tidak berseni.. resepi dr alma @ MYR (http://www.myresipi.com/top/detail/814)... TQ alma n MYR... rspi CP jer nih ...

Bahan-bahan ( 5-6 orang )
10g serbuk agar2
650ml air
200gm gula pasir (kalau nk kurang manis wat dlm 180gm pun ok)
60gm mentega
1 biji telur
½ tin susu cair
1 sudu makan tepung custard
1 sudu makan serbuk koko
1/2 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya (kalau nak warna2 lain pun boleh)


Cara-cara
Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan
Pukul telur sebentar menggunakan whisker kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis
Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih kemudian masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata. Then pastu tutup api.
Bahagikan adunan kpd 3 mangkuk (sama byk). Then bubuh koko (campurkan sedikit air dulu) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata , adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing2 leh letak kuning dan merah.
Sengetkan loyang/pe2 bekas puding sedikit (yg Alma gunakan bekas square 7x7in) - i.e. biar satu hujung tu tinggi (lapik/alaskan dgn pe2 utk tinggikan).
Mula2 tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang/bekas (dihujung yg paling rendah tu ler), kemudian satu senduk makan adunan warna kuning dan las skali satu senduk adunan warna coklat. Ulang buat cam ni sampai semua adunan habis.






4 comments:

cikin said...

huhu.. nape org lain terror buat puding nih.. *jeles2*

blogresipi said...

Bestnye puding2 neh... kalau tak guna tepung kastad boleh guna tepung laen tak Kak?

azra said...

alamak ade 3 belang lh..nk kene tambah gak ni..hehe..telur sebiji je ye kak..nk try wat yg ni plaklh..hehe

dZana said...

cikin
tak de lh terer cikin..msti cuba n jgn putus asa...hehhehheh...

Ijan
akak guna tpg jagung tuh ijan.. tpg kastd abis..tak prasan.. pun jadik..

azra
cepat try..msti tmbh belang2 tuh ek..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin