Sunday, April 29, 2012

BINGKA LABU LEMAK MANIS

Assalamualaikum & Salam sejahtera... Saya memang suke beli labu.. tapi paling tak suke nak kupas kulit labu tu..  kalau ada menu2 berasaskan labu.. tentu boleh teka siapa yg jadi mangsa mengupas kulit labu... hihihi... tq my dear hb...  selain pengat labu.. bingka labu mmg menjadi pilihan.. kali ni mencuba resepi dari dapur Yatie Sinaran Kehidupan yang terkenal dengan talamnya yg sedap2 tu..  Terima kasih  yatie .. saya sangat suke resepi ni.. . 

BINGKA LABU LEMAK MANIS
(Sumber : Sinar Kehidupan)
BAHAN-BAHAN-Yatie guna loyang bulat 9 inci
  • 2 biji telur
  • 2 cwn santan (Yatie guna santan kotak kara 200ml, selebihnya tambah air biasa je)
  • 1/2 cwn susu cair
  • 2 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn gula pasir halus
  • 1/2 cwn susu pekat manis
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 2 sudu besar butter/minyak sapi-Yatie guna minyak sapi
  • 2 cwn labu- yg telah direbus, toskan dan dilecek
  • sedikit bijan utk tabur di atas permukaan kuih
CARA-CARA
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser loyang dengan mentega, panaskan sebentar .
  2. Satukan bahan2 diatas kecuali labu yg di lecek dan bijan dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua bersatu.
  3. Tapis adunan tadi, kalau guna blender lagi senang. Tuangkan dlm mangkuk besar dan masukkan labu yg telah di lecek, kacau hingga rata.
  4. Tuang dalam loyang yang telah di panaskan tadi.
  5. Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa pembakaran.
  6. Biarkan kuih betul2 sejuk barulah di potong.



16 comments:

Asyifa Mustaffa said...

Sedapnya nie...
buat minum petang....:)

ummiaisyah said...

dh lamanya x mkn bingka sedap lemak manis camni..kalo bli asik tak cukup santan je..

ijayuji said...

Salam kak, sedapnyerrrrr! lama sgt tak buat bingka ni kak, dulu2 beli labu sampaikan berkulat tak digunakan hihihi... minggud epan lerrr, sume2 minggu depan mmg tak terbuat lagi ler nmpknyer ni sbb byk sgt benda yg nk dibuat huhu..

nOOrsha said...

Salam k zana..sedapppnye..lame sy x membingka..hujan2 mkn bingka ngan teh o mng layan abihh..hehe

Nur-nba said...

Salam. Kak Dzana, sedapnya tengok bingka.. Labu ada stok... kalau rajin macam nak cuba buat. Harap2 menjadilah..

Tina Othman said...

wah bestnya,tapi saya kurang sikit binka2 ni

Yatie said...

Assalamualaikum KZana,
uwaaaa dah buat gak ya bingka labu ni, tq sudi mencuba dan kena dngn selera akak..mmng sedapkan...geram je tngk yg kerak2 tu..nmpk garing sangat..

Chik Mimi said...

Kak na ni peminat tegar bingka dah sampai ,sedapnya kak

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Rindu Dzana...

sama lah ngan mama suka mkn labu tapi bila nk bersihkan ...bercinta seh sbb kulit labu tuh keras terpaksa lah buat sendiri best kan kalau cik abe tlg hehehe...

nmpk sedap lah bingka labu Dzana nie sure dah abis kan3x hehehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Kak.. Bingka Labu.. sha suka! tapi nak buat tak ada beregu nak di ajak makan... tumpang kecur ajelah kat sini hehhee

Yana Shaiful said...

Sedapnya klu dpt bingka bersama teh o panas..hujan pulak nii..^__^

zila 4ever said...

salam kak zana
sy pun pernah buat ikut resepi kak yati nie..mmg menjadi dan sedap..:)..cantik jew colour bingka akk tue.:)

Ayu said...

Assalam cikgu..samalah macam kita suka beli labu tapi bab nak kopek kulit dia tu macam malas betul..itu yang kadang2 labu tu sampai lembik lotek dibuatnya ...sebab puan tanah malas nak mengerjakan nya..makan suka pulak..heheh

Nieza said...

sedapnya tgk bingka labu akak ni...saya dh lama tak beli labu...teringin la pula..:)

eiramalik said...

sedapnya kak bingka labu tu....saya x penah buat lagi.....nnt nak cubalah...menarik nampaknya

ilahjy said...

salam zana kak ilah pun dah cuba resepi ni..mmg lemak manis ...masa bakar tu keluar minyak2 dia hahaha..pastu terlebih hitam huhuuu kerak dia yg amat sedap..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin