Wednesday, October 21, 2009

Chocolate Cheese Muffin

Mimpi tido petangg... tetiba tekak terasa nak mkn muffin yg ada rasa cheese n coklat.. so dgn kudrat n stok yg ada .. n hasil adjust n gabung rspi sifu2 msk maka terjadilah muffin yg memang memenuhi mimpi n selera... dah jadi nih Along.. ambik satu jer ye..


Bahan2 (menghasilkan 10 biji muffin spt di atas)
80 gm mentega*
60 gm gula halus*
150 gm cooking chocolate*
5 keping slice cheese /cheddar cheese*
2 biji telur
esen vanila
2sk baking powder**
100 gm tepung gandum**
**ayak bersama
hirisan badam utk hiasan

Cara-cara
1. Panaskan oven 180 C

2. Satukan bahan * dan cairkan menggunakan kaedah 'double-boiler' sehingga cair n sebati. Angkat dan sejukan sebentar.
3. Kacau telur + esen vanila sekadar meratakan putih n kuning dan masukkan ke dalam 2 dan kacau sebati (guna senduk atau wisk)
4. Masukkan tepung n kacau secara kaup balik.. jangan over kacau ek..
5. Masukkan adunan ke dlm paper cup n hias dgn badam
6. Bakar selama 25 minit 180 C




5 comments:

HomeKreation said...

Pantang org semawa laju jer dtg ni haaa. Alaaa dtg jauh2 naik belon dpt sebijik je ke? Pas tu nak tukar dgn bb lagi lak...kakmo2, tak aciiii! Nak cabut lari dgn muffin sebijik ni sebelum kantoi...chaooo!

J@i said...

kak aku nk BAWAK ESOOKKKKK Tak KIra Nk Gakkkk

Watierman said...

Wah mengoda...berilah aku kekuatan ya Allah...aku baru jer bermuffin beberapa hari yang lepas...dah bertambah kilo...ni...berilah aku kesabaran seperti dalam bulan puasa yang lepas2...hahaha...panjang berdoa ooo tengok itu muffin!

indahhouse said...

Salam kak zana,

yum yum, muffin coklat. Cantiknya muffin kak zana. jelesnya. mesti sedap tuh..

K.Nor said...

salam cikgi ..nak amik resipi ni.. nak masuk list

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin