Saturday, May 3, 2014

FLOURLESS CHOC ALMONDTORTE


Assalamualakum dan selamat sejahtera...

Mencuba kek yg memang 'klas' rasanya.. resepi dr ezani masterchef msia.
klik sini

Flourless Choc Almond Torte / Torte Coklat BadamBahan-bahan kek:
100g mentega
140g coklat hitam
6 biji telur, diasingkan putih dan kuning
140g badam kisar/serbuk badam
85g gula castor

Bahan-bahan ganache coklat:
150g coklat hitam
150ml krim memasak/krim putar/whipping cream (BUKAN non-dairy whipped topping)



1. Panaskan ketuhar ke suhu 170 darjah C. Sediakan tin pembakar kek "springform" berukuran 20cm. Alaskan dasarnya dengan kertas pembakar dan sapukan mentega di seluruh bahagian dalam tin.
2. Untuk menyediakan kek, pecah-pecahkan coklat hitam dan cairkan bersama mentega di dalam mangkuk tahan panas yang diletakkan di atas air mereneh (double boil). Kacau sehingga sebati. Biarkan sejuk seketika (5 minit).
3. Masukkan kuning telur dan serbuk badam ke dalam campuran coklat dan kacau sehingga sebati.
4. Dalam mangkuk yang berasingan, pukul putih telur sehingga kembang sedikit (soft peak). Masukkan gula kastor dan pukul sehingga kembang sepenuhnya (stiff peak).
5. Campurkan sepertiga putih telur yang telah dipukul tadi ke dalam adunan coklat dan badam. Lebihan putih telur dikaup balikkan ke dalam adunan kek dengan perlahan-lahan.
6. Tuangkan adunan kek ke dalam tin pembakar dan bakar di dalam ketuhar selama 35-45 minit sehingga kek naik dan permukaan atasnya kering. Bahagian dalam akan masih basah lagi jika dicucuk dengan lidi, tetapi tidak mengapa. Keluarkan dari ketuhar dan biarkan sejuk. Jangan risau jika kek mendap dan merekah.
7. Keluarkan kek dari tin dan tanggalkan kertas pembakar. Letakkan kek di atas pinggan hidang.
8. Sediakan ganache. Potong coklat hitam dan masukkan ke dalam mangkuk.
9. Panaskan krim di dalam periuk kecil sehingga mendidih.
10. Tuangkan krim yang telah dipanaskan tadi ke atas coklat, biarkan selama 5 minit, kemudian kacau sehingga ganache licin dan berkilat.
11. Tuangkan ganache ke atas kek. 
12. Untuk menghias kek, lebihan ganache boleh disejukkan di dalam peti sejuk sehingga keras sedikit, kemudian pukul ganache dengan pemukul elektrik sehingga gebu dan bolehlah dipaipkan bentuk rosette di atas kek.


8 comments:

cheq da said...

Nmpk sedap jea..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

habislah tepung semua tak laku nanti... hehehehe

nampak sedap ni, memnag nak kena cuba buat kannnn

tun_telani said...

Salam kak zana.. mmg kek high class nih.. hihi

maz said...

Assalamualaikum kakk...waaa meriahnya kek akak nga ckelatt melelehh tuu...mcmana rsanya kak...mcm kek span ke kek cklat moist...bnyk tnya plak kan..kann...

Ayu said...

Assalam Cikgu,
tengok lelehan coklat tu yang tak boleh tahennn..:)

Nor Hayati Ramli said...

fuhh nampak macam sedap je..terliur saya :)

Nak Kurus Badan Dengan Berkesan

Harjono Rido said...

pasang iklan di sini http://iklancs.com/

gratiss

Tyndall Lanny said...


Sakaguchi boasts one of Square's very first 3D modelers working for his or her facilities. Hiroshi Arai, a graphic custom who may have handled 3 dimensional video games considering that Closing Wonderland VII along with monitored the actual Three dimensional modeling in Last Wonderland IX, is managing the custom modeling rendering for just one or each of the Xbox live Next Role playing games at the same time.Sakaguchi feedback from the meeting which growth around the 2 titles is going efficiently, although preproduction phases have got a little while. Sakaguchi furthermore verified how the games will probably be single-player headings as opposed to games.

Old School RS Gold

Old School Runescape Gold

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin