Wednesday, December 19, 2012

KUIH KASWI

Asalamualaikum dan salam sejahtera..
melayan jiwa  kacau ... kuih berisiko tinggi ...  2 hari sudah butter keluar masuk peti ais.. dari hasrat nak membuat kek bertukar nak membuat brownis pulak.. tpi sudahnya mjdi brownis tradisi ini.. kenapa berisiko tinggi  yer.. maksudnya kuih ini mesti tak de orang yg sudi nak melayan melainkan saya suami isteri sahaja..lum pun siap mengukus anak dara sorang tu dah terpekik2 nak mkn pavlova pulak.. ibu balas .. tunggu lah abang balik minggu depan yer.. huuu.. merajukla anak dara ku itew... Resepi dari Citarasawan.. boleh tgok kat SINI resepinya.. mcm2 resepi menarik ada di dapurnya.. saya CP dari dapur Mas  di Duniaku.. terima kasih kak wan dan mas juga kwn2 lain yg memberi inspirasi.. smga pahalanya berpanjangan..
Kuih Kaswi Citarasawan
Resepi: Kak Wan

Bahan A :
1 1/2 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 cawan air
2 helai daun pandan, disimpul
(jadikan 2 cawan air gula)

Bahan B :
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
3 cawan air
2 sudu besar air kapur

Bahan C :
Kelapa parut dicampur sedikit garam

Loyang 9" atau acuan lompang



Cara-cara :
Satukan bahan A, masak di atas api sederhana hingga larut. Sejukkan.
Sebatikan bahan B, kacau rata dengan whisk.
Satukan bahan B dan bahan A, kacau rata dan tapis.
Tuangkan ke dalam loyang yang telah di sapukan dgn sedikit minyak. Tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 1/2 jam.
Biarkan sejuk baru dipotong dan di hidang bersama kelapa parut.



7 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum dZana...alhamdullilah dah cuba ye :-)salah satu kuih fv sekeluarga akk ni..ehhh lama x buat kuih ni...ptg2 mcm ni mmg sesuai kuih ni buat sarapan ptg, terliuq dah ni....resepi ni mmg x asing pada semua...

Amie said...

Dulu... masa kecik2 memang selalu berebut kalau jumpa kuih ni, bonda selalu sediakan untuk sarapan pagi, sedaplah!

Sury Abil said...

Salam singgah sini..dah lama dh x buat kuih ni...kat gerai kuih pagi2 pun xde kuih ni..jarang2 ade jual..ni kena buat sendiri ni baru puas makan....:-)

hana said...

nak gelak guling2 .. 'bronis tradisi'! muahahahahahahaa

AbbotCottage said...

Ekekek...bronis.
kelapanya tu kalo masin sketkan, waduhhh sedap.

lita rina said...

Pretty Much post it is. I enjoyed very much. If you want to know about “Food Storage” please visit: http://www.efoodsdirect.com

ogyep yummy mellow said...

Salam kunjung... dah lama tak buat kuih kaswi ni.. bukan apa.. masalahnya, anak2 tak gemor gitu.. kalau buat half adunan pun , jenuh nak kasi habis... tapi, ogyep suka bangat ni..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin