Friday, October 5, 2012

KEK MARIE BATIK


Assalamualaikum & Salam Sejahtera ... 

Resepi mudah.. hasil kerja adik .. saya cuma tolong siapkan loyang n tekan2 dlm loyang jer.. buat  1/2 adunan dari resepi .. terima kasih kak ummi yg sedang menunaikan fardu haji  .. smga beliau dan suami mendapat haji yang mabrur...

KEK MARIE BATIK
Resepi : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan-bahan:

  • 600 gm biskut marie - patah 4
  • 250 gm mentega
  • 4 biji telor gred A - pukul sikit
  • 3/4 tin kecil susu pekat manis (boleh juga 1/2 cwn susu + 1/4 cwn gula)
  • 1/3 cawan serbuk koko (akak guna jenama Van Houten)
  • 1/3 cawan air
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil nescafe
  •  Cara Membuat:-
    1. Griskan loyang 9 x 9 x 3 inci dengan mentega rata-rata, ketepikan.
    2. Campurkan kesemua bahan kecuali biskut ke dalam kuali.
    3. Masak atas api perlahan hingga sikit pekat dan berkilat. Tutup api. Cepat-cepat masukkan biskut. Gaul rata-rata.
    4. Kemudian tuangkan/cedukkan adunan ke dalam loyang dan tekan padat dan rata dengan sudip atau penekan kek lapis.
    5. Masukkan dalam fridge lebih kurang 1 - 2 jam. Bila nak makan keluarkan lebihkurang 1/2 jam, baru lembut dipotong. SELAMAT MENCUBA...
  •  

10 comments:

ijayuji said...

Salam kak! Alaaaaaaa lama sgt tk buat buat to beskut marie kita tggl sebaris jerr punyerlah syg nk guna huhu... Tunggu lepas diet da abis leh buat ehehe..

HALAMANKU said...

Salam Kak Zana.. mmmm sedapnyer.. erma suker gak makan kek batik neh.. lelagi lepas simpan dlm peti sejuk sedapnyer kak.. wah mana tak tumpah kuah kalau tak kenasi.. pandainyer adik wat.. meh bg kat aunty sikit he he he

Lady Ija said...

Wah..sedapnye kek batik tu... walaupun simple tapi sangatlah sedap...

rahel said...

Amboi...kek batik la pulak...sedap tu kak...suke2x...

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Zana..

Kak cantiknya kek batik marie akak ni.. Lama tak buat kek batik merie.. Sihat ke kak?

hajar said...

dah lama x buat kek batik ni.... nanti nak copy resepi yer...

izahdaut said...

waahhh lama dah tak buat kek batik ni... insyaAllah nak buat jugak la nanti , tapi suke buat kek ni kalau bertandang umah adikbradik sbb lagi ramai tukang makan, kalau kat rumah jek slow sikit

Shiela said...

Assalam Zana.. sesekali layan kek batik ni best jugak kan.. :-)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

terima kasih kongsi ni akak.. sedap nye..

TiranaAduka said...

anak saya suka sgt kek btik

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin