Friday, May 3, 2013

RED VELVET CAKE


Assalamualaikum dan salam Sejahtera...
Kek yang dah lama dalam senarai dan dah terkeluar dari 'musim'..  bukan teringin nak makan tapi teringin nak buat.. bila dah buat baru lah rasa puas n kononya hilanglah stress berkerja tu.. resepi saya copypaste dari DUNIA DAPUR KAMA.. terima kasih pemilik resepi asal n juga kama yg telah memanjang2kan resepi ini..

KEK RED VELVET

Sumber : Kak Nor (AnNurBeauty)
Bahan2 :

250g tepung kek (guna tepung gandum biasa campur 1st baking powder)
1/2 sdt garam
15g serbuk koko @ 2 sb serbuk koko
113g butter @ 1/2 cawan butter (guna 1/2 dari 1 ketul butter 250g)
160g gula kastor
2 biji telur -gred A
1 sk esen vanila
240ml @ 1 cawan buttermilk  - jika tiada, kita buat sendiri
1 cawan susu segar + 1 sudu besar cuka - untuk buttermilk
2 sm perwarna merah @ 4 sm serbuk perwarna merah
1 sk cuka
1 sk soda bikarbonat

#Cara membuat buttermilk
Satukan 1 cawan susu segar + 1 sudu makan cuka. Biarkan sebentar dalam 10-15min sehingga susu jadi agak pekat. Boleh gantikan cuka dengan jus lemon dgn sukatan yang sama.

Cara membuat kek :
Panaskan oven suhu 170darjah celcius. Sapu loyang dengan butter. Dalam mangkuk, satukan gula dan juga butter. Pukul hingga lembut lebih kurang 1-2minit. Masukkan telur satu persatu dan teruskan memutar hingga kembang dan gebu.

Dalam cawan buttermilk satukan dengan pewarna merah dan kacau sebati hingga pewarna tidak berketul2. Kurangkan kelajuan mixer, masukkan tepung berselang seli dengan buttermilk sebanyak 3 kali. (tepung,buttermilk,tepung,buttermilk,tepung) 

Mangkuk kecil, satukan soda bikarbonat dan juga cuka hingga berbuih. Tuang cepat2 ke dalam adunan kek dan kaup balikkan sebati. 

Tuang ke dalam loyang dan bakar selama 30-40min atau sehingga masak. Cucuk lidi dahulu untuk memastikan kek masak. Jika bersih tandanya sudah masak. 

Sejukkan di atas redai kemudian belah 2 atau 3 bahagian.

 Sementera menunggu kek sejuk, sediakan cream cheese frosting. Satukan creamcheese bersama bahan2 lain dan putar sehingga smooth dan sedikit pekat ( agak2 kepekatannya dah sesuai utk disapu pada kek ) Sapukan setiap lapisan kek dan hias ikut suka. 

Sejukkan di dalam peti ais dahulu untuk kenikmatan yang berganda.



7 comments:

Ummi said...

Assalamualaikum Cikgi Zana, hehe.. apa khabar? Amboiii RVC, lama dah x buat....meh tukar kek la Zana... ^__^

Cendana Kasih said...

salam akak..sedapnyer kek,bak mai sepotong bleh !

Bbwana adienia said...

salam..

makan RVC ni memang sedap kan..kek yang jadi idaman..singgah sini..

Rohah said...

ala kak...teringin makan jugak la...tapi jarum timbang kita lompat laju...

ummiaisyah said...

salam rindu k zana...sama la kiter...stress manjang! abih tu..mkn je la manjang...lalalala..sy pon br buat velvet ni..pueh ati...tp sy pakai yoget..nk masam kaw-kaw..heheheh

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum kak Zana..

Akk pun cam Nadz. Kekadang tu membaking bukan sebab teringin nk makan tapi teringin nak cuba buat bila tgk org lain buat.
Sibuk ke skrg kak dgn kerja2 sekolah yg pastinya tak habis2 tu?
And tq ya for your wish. Doakan yg terbaik utk Nadz..

Subroto Ghosh said...

I love this recipe ! Reminds me of you making soap at home, Mom.
And it's fun to see photos of your house there and see
Dad in that comfy chair we sat in when we visited,
attempting to use the slow internet :)

I can't wait to hear how the soap turned out in terms
of using it. Does it smell different since it is made with
animal fat? Any other differences from vegetable-based soap?

Love you!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin