Wednesday, June 6, 2012

BASIC SCONE

  
 Asalamualaikum dan Salam Sejahtera.. 
macam dah lama tak BW.. nak updated blog pun berkejar2 dengan masa.. banyak peristiwa yg berlaku dalam cuti 2 minggu ni.. ulang alik ke KL jer dah 3 kali..esok akan ke KL lagi..
 dalam sibuk2 tu tanpa disebut2 n dirancang sempat jugak ke bumi sejuk cameron highland... ternampak pengusaha kebun strwbery menguli scone.. masa tu tengah kenyang so cam malas nk beli.. tpi bila balik rumah teringat2 pulak.. mmg tak pernah buat bende ni.. so cuba jer lah.. mmg sedap u.. makan panas2 dengan jem strwbery less sugar n butter..
 
Resepi dr MYR oleh zurin.. tq zurin n my resepi...  rangup diluar n lembut didalam..
BASIC SCONE
(Sumber : My Resepi)

Bahan-bahan ( 4-5 orang )

  • 2 cawan tepung
  • 1 tbsp baking powder
  • 1/2 tsp garam halus
  • 100g butter sejuk
  • 2 tbsp gula castor
  • 1 cawan susu segar 
  • 1 biji telur (saya tambah)
  • sedikit strawbery kering (saya tambah)

Cara-cara

  1. Gaul semua bahan kering dgn garpu
  2. Buat lubang ditengah tepung, parut butter sejuk ke dlm tepung. Butter lagi sejuk lagi bagus.
  3. Gaul butter & tepung dengan garpu(boleh guna hujung jari) sampai butter & tepung jadi berbiji2 sedikit.Jangan uli. Nanti scone jadi padat & berat.
  4. Masukkkan susu+telur dan gaul semua dengan garpu sampai tepung dah melekat saja. Memang doh akan rupa tak cantik.
  5. Saya sapu permukaan scone dengan lebihan susu+telur sebelum dibakar
  6. Canai doh jadi 1inci atas tmpt bertepung sedikit (takut melekat). Tekap dgn acuan. Bakar pada suhu 230C sampai atas kuning keemasan.(saya bakar suhu 180 - 20 minit)


16 comments:

Qasey Honey said...

nmpk sedap...stakat ni blum penah mnerai lg ni...nk simpan resepi yer...tq...

HALAMANKU said...

Salam kak Zana.. memang sedap erma pernah tgk rancangan masakan Martha kalau tak silap eja.. memang dia wat scone tu main gaul n kaup balik jek.. bila bakar memang gebus n sedap.. suukkerr bau pun harum time bakar tu.. ader lagi? blh join he he he

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Dzana kak ros suka sangat scone panas dgn butter dan kopi..teringat masa dok kat negara omputih..

Rohah said...

sedap je tgk scon ni, teringin juga nk mencuba...

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'Kum Kak..Scones memang best... sapukan dengan mentega dan jem waduhhh tetiba terlupa dok kat Msia hehehhe.. cantik dan sedap tu...:))

Sari Yusa Ibrahim said...

Kak, kita ni jakun sikit, tak pernah makan apatah lagi buat, mesti sedapkan...

tun_telani said...

slm kak zana.. dh lama tun x buat scones. mmg sedap mkn pana2, sapu butter. pastu minum pulak kopi panas.. fuhh.. 3bijik sekali hadap pun habis.. hihi

Mamasya said...

Salam k.Zana.baru beberapa hari lepas dok belek buku resepi omputih tengok scone...tp entah bila nak buat...tup..tup dtg rumah k.Zana dah dihidangkan dg scone...tumpang jamu mata dulu....

Juwita Jamaludin said...

scone.. sedap kak tambahan nampak dengan strawberry tu.. makan berapa ketui pun tak ingat.. hihihihi

CT Delima said...

As'salam Zana

jauhnya berjalan sampai ke CH, ct yang dok di KL ni masih tak berkesempatan nak ke CH tu hehehe

baru semalam ct tengok rancangan masak2 di tv TLC ada yang buat scone, aduhhhh...tekak memang suka tapi tulah ct ni kalau tiada yang minat malas pulak nak buat :)

Nur-nba said...

Scone.. Rasanya macam biskut e kak?? Mesti sedap sangat.. Nanti Nur cuba ye kak.. Save dulu resepinya.. :)

~~zana@pb~~ said...

Assalammualaikum Dzana, sedapnya mkn scones dgn jem yg fresh dr ladang:-)

ummiaisyah said...

salam windu k zana..slmt abiskan sissa2 cuti..muahahaa..peh ni terus pecut gear 4..haahha...baju sekolah dh iron ke?

blogresipi.com said...

Salam kak Zana,
Lama saya tak sempat menjenguk akak ni. Harap2 akak sihat2 selalu. Nampaknya akak pun sibuk juga tu :)

Scones yg akak buat nampak gebu le pulak. Saya nak berlatih lagi buat scones, baru sekali buat seumur hidup ni.hehehe

Nazayiena said...

Baru jumpa resepi nie dan nampak sedap....

Subhie Arun said...

sedapnya tgk scone!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin