Friday, June 29, 2012

INTEC, UITM

Assalamuaikum &  Salam Sejahtera... 

Lamanya rasa tidak mengemaskini dapur inspirasi kesayangan ini... tidak kemana2 pun, hanya sibuk menjalankan tugas rutin serta pelbagai hal yg tidak terduga.. sejak aimman di sini, semangat saya utk mengemaskini blog bagai dibawa pergi..aktiviti memasak turut merudum sama.. terlalu panjang untuk dikisahkann.. doa kami sekeluarga semoga abang terus diberi kekuatan meneruskan ketentuan ini..

3 Jun 2012..Kehidupan abang diteruskan di INTEC (International Education College), UITM  selepas mendaftar di UM 27 Mei lepas... kerana  mendapat tawaran pembiayaan daripada MARA utk Pengajian Ijazah Luar Negara (PILN).. abang di tawarkan Kursus Persediaan ke Jepun selama 1 tahun 10 bulan.. dalam bidang Engineering .. jauh tersasar dari cita2 asalnya untuk menjadi arkitek..(Interview utk arkitek)..
Menjalani kehidupan disini bagai kejutan buat abang.. segala2nya sendiri.. dari soal makan, minum, pakaian, bangun pagi n  ke kuliah segala2nya semuanya diurus sendiri... berada bersama kawan baru yg sudah biasa tinggal di asrama... fasa kehidupan baru buat abang.. sebelum ni berpisah dengan keluarga kerana PLKN.. kali ini kerana perkiraan masa depan pula.. semua nya terpaksa berubah.. tiada lagi suara ibu terjerit2 suruh itu n ini.. huuuu.. tika ini saya hanya memantaunya dari jarak jauh pulak.. telefon gengam tak pernah lekang dari tangan.. byk yg perlu dipesan itu dan ini.. Syukuralhamdulliah semuanya sudah kelihatan normal nampaknya..

Mempelajari bahasa Jepun bukanlah perkara yang mudah.. (antara 5 bahasa di dunia yang paling sukar dipelajari).. hari ke 2 mengikuti kelas bahasa jepun kedengaran sudah keluh kesah risau n bimbang  abang dihujung talian .. huuuu... berada dalam kalangan kawan2 yg berkrim2 cemerlang saya merasakan  semangat abang telah kian  jatuh merudum.. wahai anakku.. bersabarlah.. manalah ada orang yang belajar bahasa boleh menguasainya dalam masa 2 hari.. baru 2 hari nak.. memujuknya tanpa henti..mengingatkannya tentang beribu2 orang diluar sana tidak mendapat peluang sepertinya.. kisah UM yang telah berlalu usah dikesalkan, sudah pasti telah tertulis rezeki abang di sini.. ibu tidak akan berhenti berdoa..  kawan2  lain mungkin dalam keadaan tekanan  yg sama cuma mungkin dapat dikawal .. bagi abang saya lah tempatnya mengadu.. dalam pada itu saya juga perlu kuat untuk terus memberi semangat padanya.. airmata ini tak pernah berhenti mgalir bila teringat saat2 getir yg dilaluinya.. saya tahu abang adalah seorang yang hardworking..keadaannya yg homesick juga turut mempengaruhi semangatnya.. 

Kini saya merasakan keadaan abang sudah bertambah baik, saya tahu abang kini sudah kembali bersemangat dan terus gigih berusaha.. Syukur Alhamdullilah..   saya sekeluarga terus  mendoakan yang terbaik buat abang..

Yang pasti  setiap hujung minggu saya sekeluarga melalui tol Pagoh merentas lebuhraya utara selatan ke Shah Alam .....

1 Jun 2012... ke Cameron Highland tanpa perancangan...

12 comments:

Nur-nba said...

Salam.. Rindu sangat nak baca kisah Kak Dzana.. Sayu rasa hati bila membaca coretan akak ni..

Memang besar pengorbanan seorang ibu.. Sentiasa fikirkan hal anak2 tersayang.. Sokongan moral yg tidak berbelah bagi dari keluarga sendiri tentu dapat naikkan semangat Aiman untuk meneruskan pengajiannya di UM. Good luck untuk Aiman..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Tahniah!!! sayu sha baca N3 ni.... apa pun sabar dan tabah yaa.. adatlah tu.. esok dah biasa.. cakap bahasa Jepun dah macam air dah.. tahniah sekali lagi..:)

Anonymous said...

wahhh!!! tahniah kak zana :)
doakan yang terbaik untuknye!!! amin :)

tun_telani said...

Tahniah Aiman!! tun was here in 2002-2003. it's really tough -> seriously! but insyaAllah he'll make it. eh.. pesal mode komen bahasa inggeris nih? hoho..
tun yg x penah sekolah asrama sgt homesick time duk kt intec. belajar pun sgt pressure sbb semua org pandai2, pastu kene gertak nk fly total mark kene 90 lebih.. tiap2 hari tepon umah nangis.. kui kui... but Alhamdulillah, survive.. insyaAllah, aiman pun boleh buat.

Mamasya said...

Salam k.Zana.kita seorg ibu tentunya nak yg terbaikkan utk anak2....kalau anak2 sedih kita turut terasa.moga sokongan dan kata2 semangat dari kak Dzana keluarga dpt menceriakan Aiman. dan utk Aiman...yakin boleh sbb dah layak masuk ke situ....antara insan terpilih...bijak pandai. InsyaAllah Aiman boleh....

ummiaisyah said...

salam rindu kak zana..sori lmbt bertanya kabo..tahniah pd abang yg bakal jd engineer..tahniah pd kedua2 org tuanya di atas kejayaan mendidik abang..terbayang pulak saya 10 taun lagi maybe akan alami apa yg kak zana rasa bila berjauhan dgn anak...

Nora Shahaira said...

da lama xjenguk kak zana...rupa2nya dirundung ksdihan...emak le ktkan..
insyaAllah..tiada apa2..masih baru lg tu

blogresipi.com said...

Salam Kak Zana,
Alhamdulillah tahniah buat abang dan akak sekeluarga. InsyaAllah semua akan mendoakan kejayaan abng di sana dan juga di Jepun nanti. Tabah kan hati, semuanya akan baik-baik belaka. InsyaAllah.

Saya tumpang gembira :)

Unknown said...

Abang jgn susah hati, insyaallah doa mama hilangkan resah tu. Yakin dan usaha gigih.....
Dzana, akk pun sibuk menyibuk walaupun dok rmh je, ni yg jarang dtg bertandang, sori ye.

hana said...

alhamdulillah dan tahniah... rupenyer bakal mengikut jejak en.hamzah... klu ader apa2 psl study or psl jepun kontek la en.hamzah yer.. insyaAllah sedia membantu.... slamat maju jaya bang long...

fify manz said...

assalamualaikum, maybe lagi sesuai panggil pggln aunty?hee, hua sayu bace n3 ni n tros terbayang wajah my parents.. i've been there(intec) for 2 years as preparation b4 ke japan n now alhamdulillah im a 2nd year student( a kosen student) bukan u, tapi masih diploma..huhu..iA aimman boleh punye, but honestly memang pressure dengan bahasa jepun ni sebab banyak sangat kena hafal huu.. and studying in intec was like a very tough moment for me, tapi di jepun lagi bertambah2 susah and selalu stress kat sini..and i guess sebab bahasa kot. btw sampaikan kate2 saye kt anak aunty "がんばればできる!” "ganbarebadekiru" \(*⌒0⌒)♪

Unknown said...

Assalamualaikum. puan, saya nak minta tolong sikit. boleh tak saya nak bercakap dgn anak puan, sbb saya ada soalan tentang program yang dia ikuti di intec sekarang. program japan technical group kan ? saya nak join program tu tahun ni.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin