Tuesday, June 7, 2011

KARI HIJAU UDANG

Teringin sangat nak merasa masakan kari hijau thai.. masa jalan2 kt Carrefour terjumpa pulak paste kari hijau.. so terus beli.. klau buat sendiri paste mesti lebih sedap.. paste2 readymade ni msti ada bahan pengawet .. sekali2 tak pe la kan.. bagi saya kari paste ni terlampau masin.. mungkin terlalu banyak paste yg saya gunakan.. so saya tak tambahpun garam.. saya cuma tambahkan sedikit gula sahaja.. kalau dapat udang galah masak begini tentulah bertambah sedap..

KARI HIJAU UDANG
Bahan2
Udang secukupnya bersihkan
1 biji bawang besar (hiris nipis)
2 biji lada besar
2 sb paste kari hijau
santan secukupnya
sedikit gula
minyak untuk menumis
garam - saya tak letak coz paste tu dah masin

Cara
1. Panaskan minyak n masukkan bwg besar hingga layu
2. masukkan paste n masakkan sehingga berbau harum
3. masukkan udang n gaul rata
4. Masukkan santan, biarkan hingga mendidih
5. masukkan lada besar, dan perasakan gula klau suka masukan daun ketumbar


2 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Blm pernah msk pes kari hijau lagi Zana..ingat kalau bsk my brother nk ajak gi belanja kat Xtra JB nak beli pes laksa sarawak & pes kari hijau nih..tgk lah cam mana....

Unknown said...

kak zana, sedapnya udang tu..nieza sebelum ni pernah masak versi ayam jer guna green paste thailand tu...nanti boleh cuba udang pula.:)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin