Sunday, August 15, 2010

Ramadhan 5: Dadar Lauk Samarinda

Menu untuk dibawa balik ke kg... untuk berbuka bersama mak n abah... abah kata mak nak masak lontong hari ni, so kita rajinkan diri godeh2 kat dapur sblm balik kg.. mencuba menu yg dah lama terperap dlm list.. n saja jugak nak tayang pan yg dibeli dpd chik mimi kita tu.. kerja jadi mudah dengan pan chik mimi ni.. tq chik mimi yer.. beginilah indahnya dunia berblog ni.. kenal2 hanya di alam cyber, tapi sentiasa berkongsi segalanya.. cuma kekadang hambatan masa n kerja yg mcm tiada kesudahan tu membataskan diri untuk menghadap lappy.. k..
Ramai yang dah mencuba menu ni .. terakhir saya nampk di dapur KNor.. saya buat dadar biasa jer.. Kalau nak tgok dadar yang cantik n berinovasi bolehlah jengok ke dapur KNor yer.. TQ KNor n rakan2 blogger lain yg memberi inspirasi..



copy dr dapur KNor
Source: Buku aneka Hidangan SARAPAN

Bahan-bahan:
610 gm air
300 gm tepung gandum
1 biji telur
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu makan minyak jagung (saya guna minyak masak biasa je)
1 sudu teh garam
Sedikit pewarna kuning (saya letak 1/2 susu kecil kunyit serbuk)

Bahan inti: (inti saya guna daging kisar)
20 gm rempah kari ikan
1 tin sardin - dihancurkan (saya guna tin kecil)
1/2 biji kentang- yang ni saya tambah
100 ml air
4 biji cili merah hiris (saya tumbuk cili padi)
2 biji bawang besar
5 sudu makan minyak masak
5 ulas bawang putih cincang
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:
1. Campurkan semua adunan hingga menjadi seperti adunan goreng pisang.
2. Kemudian masak di atas kuali dan leperkan secara membulat satu persatu hingga habis. Ketepikan.
3. Untuk membuat inti, panaskan minyak, dan tumis bawang besar dan putih hingga naik bau.
4. Masukkan rempah kari dan sikit air dan masak hingga terbit minyak.
5. Masukkan kentang, sardin, cili, garam dan gula dan tunggu hingga masak.
6. Ambil dadar tadi, letakkan inti di atasnya dan gulung. Sedia untuk di hidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin